Třebaže si většina z nás myslí, že dvoutaktní motory už existují jen jako archaizmus v učebnicích fyziky a poslední z nich se odporoučel poté co na našich silnicích ustálo ono pověstné brumlání v dvoudobém taktu v podobě posledního z trabantů. Jen je nechme, ať se mýlí, éra dvoutaktů totiž stále ještě neskončila.
Poté, co vám přestane stačit startovací bydlení a na obzoru ze začne rýsovat bydlení ve vlastním rodinném domě, či alespoň nějaká ta chatička, nastává správný čas pořídit toho správného zahradního pomocníka. Zatímco mnoho rotačních sekaček disponuje čtyřtaktním motorem a tudíš celá manipulace s palivem se velmi podobá tomu automobilnímu (nalít, nastartovat, jedem), u křovinořezů a řetězových pil nutno zpozornět.
U této zahradní techniky se totiž zpravidla veškerá motorizace odbývá ještě po staru v rytmu dvoudobého taktu. A zde platí ono pořekadlo: Kdo maže, ten jede, mnohonásobně. Zbývá tedy nalít motorový olej na spravné místo a ve správném poměru a můžeme startovat.
Zde je nutné vždy sledovat a číst návod. Zpravidla bývá poměr 1:50 – jeden díl oleje na padesát dílů benzínu, může se ale lišit výrobek od výrobku. Používejte vždy kvalitní motorový olej.
Namíchanou směs paliva nedoporučujeme skladovat déle než tři měsíce. Postupem času dochází ke ztrátě homogenity této směsi ruku v ruce se ztrátou kvality. Zahradní technika by s takovou směsí již nemusela nastartovat nebo by mohlo dojít k poškození motoru. Alternativou je palivo ASPEN, které si své vlastnosti zachovává podstatně delší dobu.
I když se zahradní technika vyvíjí mílovými kroky kupředu, dvoutaktní motory pravděpodobně jen tak nezmizí v propadlišti dějin, alespoň co se pomocníků na zahradu týká